VISUEL IDENTITET

FUNDAMENTET FOR
DIN VIRKSOMHED

FORMLEN

ELEMENTERNE I DIN VISUELLE IDENTITET

Her finder du de forskellige elementer, som en visuel identitet består af. Når jeg er færdig med dit projekt, modtager du en samlet mappe hvori du finder logo i relevante filtyper, farvekoder, grafiske elementer og en designmanual, der beskriver hvordan du bruger de forskellige elementer.

En designmanual kan have mange forskellige navne, men har samme funktion. Der er her tale om en PDF fil, der har overblik over alle dine identitetselementer, samt retningslinjer for hvordan elementerne kan bruges.

Manualen dykker f.eks. ned i, hvordan du må anvende dit logo, og indeholder forskellige farvekoder på alle de nuancer, som du kan benytte i din visuelle kommunikation.

En designmanual er ikke blot et redskab til brug internt, men også en god ide at have, hvis du senere får brug for hjælp fra andre samarbejdspartnere, der skal have indblik i dit brands visuelle univers.

Logoet er det første element der bliver præsenteret i din designmanual, og da det er et stort kendetegn for dit brand. Den skal illustrere din virksomheds navn, men den skal også afspejle dit brands værdier, services, produkter og dit overordnede visuelle univers.

Et logo er sammensat af at bomærke og et navnetræk: bomærket er selve symbolet, og navnetrækket er din virksomheds navn skrevet med bogstaver. Der skal vælges en genkendelig font, som passer til bomærket, uden at det ene får uproportionelt mere opmærksomhed end det andet.

Stærke logoer sætter sig fast i vores bevidsthed og er uundværligt, hvis din virksomhed skal fremstå som et professionelt og seriøst brand.

Når jeg snakker om skrifttypen, så er det ikke skrifttypen i dit logo, men skrifttypen der anvendes på din hjemmeside, på dine tryksager og evt. på dine SOME kanaler.
Der er mange forskellige typer af skrifttyper, og hver enkelt udstråler forskellige værdier og er desuden forskellige i forhold til læsbarhed. 

I arbejdet med skrifttyper taler man også om begrebet typografi. Her er der fokus på, hvordan man anvender de udvalgte skrifttyper i samspil. Det handler blandt andet om, hvordan man skaber en optimal balance mellem forskellige tekstafsnits størrelser og tykkelser, og hvordan man bedst guider læserens øjne gennem brugen af skrifttyperne. 

Farver er det helt rigtige værktøj til at visualisere følelser og fortælle noget om dit brand og derfor sammensætter jeg en farvepalet i forbindelse med hver enkelt identitetsopgave. En stærk palet tager højde for både farvepsykologi, genkendelighed, værdier, samt det æstetiske. Det er en håndfuld farver og nuancer, der sikrer at du både kan skabe kontraster og opnå balance i arbejdet med din hjemmeside, tryksager og SOME.

Billeder siger mere end tusinde ord, da du med billeder vækker dit brand til live og tilføjer det noget personlighed, som man nogle gange kan have svært ved at udtrykke udelukket gennem ord.

Definering af en billedstil er derfor en vigtig del af din visuelle identitet. I defineringen af billedstilen arbejdes der med både portræt- og stemningsbilleder samt produktbilleder, så du har tydelige guidelines.

Der findes et hav af muligheder, når det kommer til grafik (ikoner, illustrationer, mønstre og print) og det er ofte med til at give dig et tydeligt visuelt udtryk, du har mulighed for at skabe blikfang, fortælle historier og visualisere værdier

STEP 01.

MØDE

Vi kortlægger sammen din virksomheds fortælling, målgruppe, værdier m.m. Dette giver mig det nødvendige fundament for den kreative del af processen.

STEP 02.

LAYOUT

Ud fra det strategiske og værdibaserede fundament udformer jeg to-tre forskellige stilretninger. Du vælger én retning eller elementer, der skal danne grundlag for dit brands identitet.

STEP 03.

KORREKTUR

Jeg arbejder ud fra den valgte stilretning og udarbejder derved de specifikke identitetselementer. Jeg involverer dig derfor gennem to korrekturrunder.

STEP 04.

LEVERING

Efter korrekturrunderne finpudser jeg identiteten. Til slut overleverer jeg den endelige identitetspakke med alle relevante filtyper, samt en fyldestgørende designmanual.

ET HELSTØBT BRAND

EN FULDENDT VISUEL IDENTITET TIL DIG

Det er vigtigt at have gode produkter eller services, men har du ikke en tydelig og målrettet kommunikation, så er der ingen der opdager din virksomhed og får glæde af det du tilbyder.
Folk vil gerne imponeres, tages med ind i dit brand og føle en forbindelse med det og dig bagved, så lige nu er det mere end nogensinde før, derfor essentielt at have styr på din branding, og her er visuel identitet første step.

Din visuelle identitet er sat sammen er flere forskellige elementer i form af logo, farver, skrifttyper, billeder og illustrationer. Har man kun et logo, støder man hurtigt på udfordringer, når man skal lave sin hjemmeside eller andet salgsmateriale. Det bliver nemlig tydeligt, at det er vigtigt også at have den rigtige skrifttype, definerede farver og en helstøbt identitet, der skaber genkendelighed. Hver for sig er disse elementer simpelthen ikke nok i sig selv, men når de bliver sat sammen, skaber de et stærkt brand og en tydelig kommunikation. Med en fuldendt identitet sikrer du, at dit brand opnår genkendelighed, personlig karakter, og taler direkte til din målgruppe. Din nye visuelle identitet giver også dig klare retningslinjer, i forhold til din website, sociale medier og andet markedsføring.

Identitetselementerne – logo, farver, skrifttyper, illustrationer og grafikstil – samles i en identitetspakke med alle nødvendige filtyper og præsenteres i en designmanual.

EKSEMPLER PÅ

VISUEL IDENTITET

BY JANNI NORMA

WEBSITE, VISUEL IDENTITET

DENT

DIGITAL CONTENT, VISUEL IDENTITET, WEBSITE

TANDLÆGERNE BIRKETORVET

VISUEL IDENTITET, WEBSITE